jueves, 21 de diciembre de 2023

Carrero Blanco. Hace cincuenta años.

 

 Era un día medio lluvioso y frío, estábamos en el aula esperando iniciar la nueva clase que casualmente era la de Formación del Espíritu Nacional (al algo así), que nos daba un joven alto, delgado, elegante y con bigote. Era un miembro de la Falange de Guadalajara. Así se nos presentó en clase y nos hablaba de manera muy cordial, especialmente de la Falange a la vez que le gustaba criticar  negativamente las nuevas corrientes (que eran muchas) de cine y culturales en general. El hombre cumplía muy bien y de forma amena con su cometido de salvaguardar los sacros valores del Régimen que, y nosotros sin enterarnos, estaba agonizando. No recuerdo su nombre, tengo su imagen y pocas enseñanzas recuerdo de él. No me caía bien ni mal, en  aquel COU tan variopinto  en las materias había de todo en cuanto a profesorado, siendo en general muy bueno. Yo de letras tuve la suerte de  ser alumno de Amado de la Cal, un sabio y magnífica persona. El de Historia, Serna me dejó una pegada muy fuerte en mi formación, pues asistía  embobado a sus clases  a la vez que me abría a un mundo nuevo de aprendizaje y lectura de la historia. Gracias a él  tuve siempre esa afición que a día de hoy sigo cultivando como una pequeña pasión por la historia crítica.  Teníamos un psicólogo que nos daba unas clases muy modernas y tal y tal, no dudo de su eficacia, pero me quitó todo el gusto y el afán por saber psicología. Paradojas de la vida hoy un hijo mío es psicólogo. Que me perdone el resto del claustro, pero ahora no tengo más recuerdos. Bueno por recordar a una joven profesora de matemáticas especiales, tímida como nadie que estaba roja en clase delante de aquellos muchachotes,  sin darse cuenta que los que estaban rojos y tímidos delante de ella eran ellos. Paradojas de la vida.

      A mi lado y yo al suyo estaba un navarro, Ibáñez, un encanto de compañero y amigo de fatigas y nervios de calendarios, exámenes y demás. 

      Pues bien, ese 20D, estábamos haciendo corrillos en la clase, tardaba un poco el profesor falangista que debía ya estar presente. En unos segundos apareció  por la puerta todo apresurado, fatigado, demudado y emocionado. Nos comunicó que habían asesinado al Presidente del Gobierno, el Almirante Carrero. Todos quedamos consternados y aquel día seguimos las noticias de lo que iban dando y recuerdo aquella voz  sonora, ampulosa y cadenciosa de Torcuato Fernández Miranda, que a la par que colocaba unas raras gafitas de ratón de biblioteca encima de una nariz aguileña,  decía  dirigirse a la nación  y con voz tranquila y firme recalcaba  que se mantendría el orden en el país y la serenidad, y tal y tal. Discurso breve, seguro,  autoritario sin atisbo de emoción. 

      Al día siguiente, o más bien dos días  más tarde, D. Amado de la Cal  nos mandó hacer una redacción al respecto sobre la  figura de Carrero Blanco. Yo la titulé  "Un hombre bueno", el título lo había copiado del "YA", y relataba que iba al cine como uno más , quería mucho a sus hijos, era un fiel servidor del Caudillo   etc. etc. Sé  que a D. Amado no le gustó aquella  ñoña epopeya y que a mí,  pasado el tiempo, pues la había conservado, tampoco. Cada tiempo tiene su expresión y cuando la recuperé  de mis papeles, pasado mucho tiempo, la rompí al momento. Realmente era muy mala. Bueno es lo normal, para eso se inventó la frase de "cuanto hemos cambiado". 

      Pasado el tiempo si me di cuenta que había vivido como un flash un momento histórico importante. Más allá de la  pérdida de la vida  del Almirante Carrero.

       Con el paso del tiempo hemos ido leyendo todo tipo de explicaciones conspirativas que ocasionaron  aquella muerte. La verdad  algunas parecen verosímiles pero no hay certezas. Si hay algunas circunstancias, unidas a suposiciones o conjeturas que con las reglas de la lógica pudieran dar  un resultado. ETA fue la autora de la calle Claudio Coello, tal como sabemos. Argala jefe del comando era un etarra muy ideologizado en el mundo de la extrema izquierda más allá del independentismo  y que tenía muchos contactos en Madrid con la extrema izquierda. Fue asesinado años más tarde en Francia de manera poco clara, sin saber quién lo mató. ¿ La Cía., dicen unos, los Servicios secretos españoles, miembros de la Armada Española, la propia ETA? sería interesante saberlo porque podría desvelar algo de alguna vía conspirativa.

       ¿ Fueron los americanos los inductores-impulsores  de forma indirecta a través de ETA? Puede. América  estaba preocupada por la futura transición española, sobre todo después de la Revolución portuguesa. Henry Kissinger se había reunido el día anterior con Carrero muy cerca de donde murió, en la embajada americana. Sí, está verificado que Kissinger, pragmático y frío, detestaba a Carrero y ya tenía abierta la vía de Juan Carlos al que  tutelaban ya en ese momento. Kissinger no soportaba a Carrero, porque este  andava por libre en el tema geoestratégico. Carrero no quería entrar en la OTAN, tenía y estaba tratando de obtener la bomba atómica para España para ser soberano ante el mundo en el plano de la defensa. Esto según dicen esta contrastado y Kisinger en ese momento veía a Carrero, aparte de una antigualla tradicionalista-nacionalista un obstáculo para la nueva vía de Juan Carlos y el mantenimiento de las Bases y la entrada de España en la OTAN. Esta es la vía  conspirativa que tiene más defensores e inventores también. Leyendo a Pilar Urbano en su libro "el precio del trono" en el que dedica doscientas páginas a este tema  de las ochocientas  del libro, se inclina por esta vía, aunque  sin afirmarlo, sólo dando datos y relato periodístico. Pero blanco y en botella para Pilar Urbano queda claro el triángulo o exágono de Cia, Kissinger, Eta etc.  Yo en mi opinión  veo con cierta lógica o congruencia  con el paso del tiempo, pero   sólo es eso, una suposición medianamente articulada.

      Otra vía es que fue sin más ETA.  Otra que fue ETA apoyada y dirigida por fuerzas comunistas interiores, no del PCE de Carrillo, sino otros grupos. Otros opinan que fue ETA pero dejándole hacer los servicios secretos españoles, porque interesaba a ciertos sectores que Carrero desapareciera. 

       No hay respuesta. Que cada uno saque sus propias conclusiones, es lo mejor. Sólo añadir que Carrero fue siempre un hombre en la sombra pero fundamental para Franco. Lo de la suficiencia defensiva con la bomba atómica por lo visto es cierto y esa  convicción que él tenía era muy propia de todo el Régimen, pese a las bases americanas, y que mantenía también la Falange y las gentes formadas en el Movimiento. Piénsese que Adolfo Suárez un hombre educado en el Movimiento nunca quiso entrar en la OTAN. En cuanto al  san Benito de que Carrero se hubiese opuesto a un cambio político y que el Régimen perduraría, me parece inconsistente. El Profesor Villa cañas Berlanga en un reciente libro "la Revolución Pasiva de Franco"  describe a Carrero como el auténtico modernizador del Estado, en contra del falangismo que  expone como un desastre nacional de gestión y evolución política. Carrero impuso a los miembros del OPUS, los llamados tecnócratas en el Gobierno. Estos, especialmente la figura del catalán López Rodó, verdadero modernizador de la Administración, las finanzas y la política del Régimen, a través de sus hombres del Opus,  y en contra de los falangistas que Franco utilizaba para dar colorido cuando eran necesarios y mantener el Movimiento, pero que la gestión estaba en manos de esta gente. La Falange era un desastre que vivía en el mundo mitológico que ellos habían creado. Quién colocó y defendió y buscó hueco a Juan Carlos fue Carrero, y a través de los hombres de López Rodó. O sea que nada es lo que parece. No era políticamente tan ultratumba Carrero, y no sabemos qué reacción futura tendría. Estaba claro que su apuesta era el Rey y la modernización de España, pues ya estábamos relacionados con el  Mercado Común, con las nuevas organizaciones europeas  y se había dado el salto económico brutal de los años sesenta. 

      De todas formas no sé si es verdad o lo he soñado.

      

      

miércoles, 22 de noviembre de 2023

Notas de historia. A Casa dos Castro e a Galiza do século XIV.


Representação do século XIX de Inês de Castro, no teto da Sala dos Reis, Quinta da Regaleira, Sintra, Portugal

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 Fernando Ruiz de Castro nun cadro do século XVII no Pazo dos condes de Ficalho, en Serpa, Portugal. Foi o último Castro que morreu no exilio em Bayona, Francia, despois de pertecer o bando perdedor na guerra entre Pedro I e Enrique II Trástamara.

     Já se falou  diste tema no blog:    aquí.  E Aquí. 

Alguns nomes da época que andavam por alí, neste século XIV. 

 Fernando Rui de Castro,Pedro Fdez de Castro, Alfonso IV de Portugal, Pedro I de Portugal,  Joãao de Avis, Fernando I,  Inês de Castro, Joana de Castro, Pedro I de Castela, Enrique II Trástamara, Duque de Lancaster, Alcobaças, , Conde de Andeiro, Conde Arraiolos, Casa de Trava, Casa de Trastámara, Avignón, Cisma de Occidente, Braga, Santiago, Conde de Lemos, Sarría, Ribeira e Cabreira, Guerra dos cem anos, Duguesclin, Comendeiro de Santiago, Adiantado maior de Galicia, Pardo de Cela, Os Andrade, Santa Irmandade de Galicia, Irmandinhos, Pardo de Cela, Pedro IV o ceremonioso de Aragón, casa de Bercelona, Joán I de Aragón o cazador, Martimho Ide Aragón  o humano, Alfonso IV de Castela, Alfonso XI de Castela. 

      Fazendo fição,  podíamos dizer,  que um  jornal do Reino de Portugal,  dava  no seu  manchete  esta  notícia no ano 1355 no día sete de janeiro:  

       Ontem na   Corte em Coimbra foi  assassinada  dona INÊS DE CASTRO, dama da corte, namorada do herdeiro  a coroa  portuguesa,  o infante  Dom  Pedro. O casal teve  dous filhos,  bastardos,  pois por oposição do  seu pai  o rei  Dom Afonso IV e certa parte da nobreza cortesa não permitirom o casamento oficial ou legítimo, que Dom Pedro  desejava fazer com Inês. 

      A dama receveu  varias coiteladas  por parte de duas persoas da nobreza cando esta  nos seus aposentos privados, no lugar da Quinta das Lágrimas . O príncipe moi apenado acusou ò seu pai do assassinato e prometeu que cando for rei faria jurar a toda nobreza lealdade a Inês e considerâ-la rainha de Portugal. Dona Inês vai ser enterrada  no mosteiro de  Alcobaça no lugar do panteão dos reis de Portugal. 

      Inês era galega, nascida na Limia, e filha de Dom  Pedro Fernádez de Castro, o da guerra,  senhor da casa dos Castros , a familia mais importante da nobreza galega. Dom  Pedro Fernádez de Castro é o  senhor de Lemos,Sarria, Ribeira e Cabreira e  conde de Trastámara. É mor-domo maior do rei de Castela Alfonso XI, adiantado maior de Galicia, pertigueiro de de Santiago e comendeiro de Lugo. Era neto por parte materna do rei Sancho IV de Castela e tataraneto do último rei de Galiza e León Afonso VIII. D. Pedro coa morte do seu pai no 1304, cando ainda era un neno, foi trasladado a corte de Portugal para educar-se. Educou-se e criou-se co infante Pedro Afonso, conde de Barcelós, e filho ilegítimo do rei D. Dinis. No 1320, con dezaseis anos retornou a Galiza pra ocupar o dominio da casa de Lemos. Morreu faz dez anos desta noticia, em Algeciras em  1343,  em combate comtra  os mouros.

       Até aquí a noticia dos feitos. Esta fição de noticia é , mais ou menos, o que  nos chegou por parte da historiografia oficial portuguesa e espanhola. Embora surge-nos pronto umas perguntas:

       Inês de Castro,  além da sua relação romántica e amorosa, jogava um papel político, ou a sua morte tem mais que ver coa geopolítica da época e a influências que a simples relação do príncipe Fernando?

       A resposta é um sim. Detrás do que significava que a galega Inês de Castro pudesse ser a mulher oficial do rei de Portugal da-nos pé pra investigar e,  deixando a um lado a historigrafia espanhola e portuguesa, que  elementos de poder político e partidos políticos da nobreza estavam envoltos em todo este sarilho que chega a que um rei mande assassinar a mãe de dous dos seus netos e namorada do seu filho. Tal vez, sem dúvida, no rei D. Alfonso IV pesou mais a política estratégica de evitar un casamento cuma nobre galega que o facto de ser ela quem era na sua familia. Na idade Media os matrimonios jogam um papel fundamental nas confluências políticas. A política exterior e os equilibrios de poder faziam-se  por medio de matrimonios. 

             Como é que uma familia nobre galega, que na historiografía espanhola nem conta pra nada, salvo menção colateral obrigada, e sendo a familia nobre mais forte da Galiza, cual é a relevância de Galiza para a corte portuguesa que consigue que uma filha de D. Pedro Fernández de Castro vaia casar co herdeiro português?. 

        É evidente que a resposta só pode ser uma. O poder quase real dos Castro como nobreza que dominava Galiza. 

        Ainda mais, como é que esta casa da  nobreza galega, além de ter uma filha pra ser rainha de Portugal, tem outra mais Joana de Castro irmá de Isabel, que casa co rei de Castela D. Pedro I, que pasou a historia dos perdedores com o nome do  Cruel. Certo que Joana só foi casada com Pedro uma noite da que quedou prenhada e tuvo um filho.?  

     Pois uma prova mais da importância e o poder da Casa galega dos Castro. Situando-nos na Idade media, ainda que só fosse uma noite pra que houver casamento co rei tinha que haver influência política da casa de Lemos. Sem dúvida foi um selo de lealdade que Pedro I buscou na casa nobre mais forte da Galiza. 

      Então estamos ante a casa de nobreza rectora do Reino de Galiza. Fora teima de Fernando II,(1157-1188  reinado) rei galego enterrado em Compostela, buscar ou potenciar una casa nobre que sustituira a dos Froila na liderança da nobreza galega.

      Os Froila, conde de Traba e Trastámara acabarom extinguindo-se em outras familas da nobreza. Antes disso a sua  relevância histórica é fundamental. Só recordar que um Traba vai educar o  neno , futuro Afonso VII, que sera coroado rei de Leão por Gélmirez na catedral de Santiago. Este Traba casaria com Dona Teresa de Portugal, mai de Afonso Henriques primeiro rei de Portugal, depois de estar enviudar do seu marido Henrique  de Borgonha.

      Neste caso, século XIV encontramos em pleno apogeo a Casa de Lemos regida polos Castro. Os seus territorios extendiam-se dende  a fronteira coas terras do Reino de Leão, já  Terra de foris, e comprendíam o  Bierzo até meia Galiza de hoje, chegando as terras dos Andrade que abrangiam Vilalba, Pontedeume e Ferrol.



 

 

 

 

 


 


Seminario de Estudos Galegos.

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Hai 100 anos, un 12 de outubro de 1923, ponse en marcha o Seminario de Estudos Galegos, ao que pertenceron Castelao, Alexandre Bóveda, Otero Pedrayo, Losada Diéguez, Antón Fraguas e tantos outros. O seu obxectivo: estudar e divulgar o patrimonio cultural galego.
      A Ideia e os primeiros pasos são dados por Losada Diéguez. A causa da creaçãp da  instituição era a defensa da cultura galega que era completamente alhea  o ensino e a investigação da Universidades de Compostela. 
      Coa chegada da guerra civil foi disolto, e o réxime permitiu a creação do Instituto padre Sarmiento de estudos galegos, atualmente dependente do CSIC. No ano 1978 foi de novo  rehabilitado  o Seminario de Estudos Galegos. 

lunes, 20 de noviembre de 2023

Faladoiro ( lugar no que se murmura)


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👄👉Nun pub da costa de Kerry (Irlanda). “Non sei se vou ou veño. 

Que casualidade os irlandeses pelo que se ve também tenhem que escoitar o rimtimtim dos galegos  de que si subimos ou baixamos, de se imos ou vimos etc. será questão cultural?, sem dúvida e as comparações surgem cando são uns os que colocam o marco paradigmático de como há que ser e comportar-se. Cada povo  tem a través dos séculos o seu período de etnoformacão na que se misturam historia, clima, origens, religiões, formas culturais. É assim. 

 

    👄👉 ANA PELETEIRO, É TU EM QUE IDIOMA CRIAS A TUA FILHA?. Esta pergunta impertinente esta-se-lhe a fazer a atleta , medalhista olímpica, que tivo recentemente uma nena. Ela contestou que ese tipo de perguntas, além de absurdas, já  tehem farta. Engadiu  ser  galego falante  e cos seus pais e entorno familiar a sua filha  vai falar galego , ela aprende galego e castelán nos  ámbitos sociais, no jardim de infância e também co seu pai. Ainda que este fala em inglês está a aprender castelhano e por tanto a nena na casa vai escutar tres  idiomas, entre eles o galego. Vamos que a nena  não vai ficar muda e oferta idiomática não llhe vai faltar, pelos vistos.  Embora  é  evidente que a pergunta, não  é inocente,  vai cinguida o facto ou a suspeita de que a nena ainda tão pequena vai dizer as primeiras palavras em galego, cousa que para alguma gente ainda é supressivo e chmativo. Para  algúns é um assunto a pôr em questão, pois o importante e que aprenda o castelhano de primeiras e já aprenderá o galego oficial na escola, ou que mais da. O importante é que se vaia formando já, não vai a ser que ande por ahí adiante soltando "gallegadas" coa sua inocência infantil. 

      Em fim nada que engadir,  fica o testemunho de Ana Peleteiro pra mais uma vez recordarmos  que é uma riqueza lingüística o termos outro idioma e que é fundamental educarnos nel nos primeiros anos. O castelhano vai-no falar a nena sim ou sim, assim que por essa parte que ninguem tenha medo, e favor que o día de manhâ ela agradeçera e ser formada como galego falante. Para deixar o idioma tem tempo se quiser, embora para converter-se em neo-falante, sem necessidades, sempre é mais difícil e require tempo, vontade, etc. 


      👄👉NUM JOGO  DE BALONCESTO INFANTIL ESCOLAR,  UMA EQUIPA GANHOU O OUTRO POR 89 PONTOS CONTRA 6.     Pode que  isto não seja interessante pra moita gente, ou nem um comentario mereza. Não obstante acho que sim o é. Nem importância tem o nome e o lugar de onde são as equipas concretas, cousa que  não recordo , neste caso e o chamativo facto para uma pequena reflexão:

 O  desporto  não professional tem um rol moi imoportante na formação de crianças e ojovens. Não é só uma formação física e de destreza de certas habilidades  despostivas senão também uma formação moral, ética no pessoal  e  um comportamento social em´pático e formado en valores de solidaridade, competição sana, respeito pelos contrarios. 

       Se o treinador destes nenos de once ou doze anos está a berrar  e a motivar o equipo para que fagam pressão no saque de bola no campo contrario e asim anotar pontos e pontos sem dar opção a outra equipa  em chegar o campo do rival. Uns os perdedores tenhem menos preparação  evidentemente, mas estão para competir e aprenderem a jogar  não para serem  humilhados, vexados, rebaixados na sua  autoestima . A ensinanza que recevem os ganhadores  vai ser moi complicada para eses rapazes que  acham que  o objetivo da vida é,  se é possível,  o abuso a arrogância e o desprezo com aqueles que achamos são inferiores. Havera quem diga que isto é desporto , sim mais . Ora sim  mas há que ensinar a ganhar, a perder, a não abusar e a competir como equipa e sofrir cando a competição o exija. 

       Que tipo de treinador, ainda que seja  moi jovem é ou vai ser este. Eis um ponto interessante para ensinança dos jovens, o desporto se não é escola pra vida nem é nada. Senão se trata de conjugar desporto e educação e formação do carater e a vontade , acho que não só e temo perdido, eu iría mais alá e temo negativo para formar um homem, um cidadão. 


 

 

sábado, 18 de noviembre de 2023

Torga .- Vindima

      ALTO DOURO VINHATEIRO, paisagens, histórias e dicas para visitar

 Já faz tempo, desfrutei coa leitura de Vindimia de Torga. Adoro o estilo dos romancistas portugueses  (do XIX e metade do  XX) dende Eça de Queiroz, Aquilino Ribeiro , Camilo Castelo Branco, Saramago, Torga etc. Por citar assim de pressa  os que eu li  em algumas das suas obras. Falo como simples leitor e grande admirador de todos eles cos que tenho desfrutado moito da sua escrita. 

 E moito  especialmente Torga, por a sua escrita e por tratar-se do mais vicinho de todos eles. O escritor transmontano fala da sua terra, das montanhas e as suas aldeis, especialmente  das gentes que nelas moram. Mas também está a descrever,  o mesmo tempo,   a minha terra e as minhas aldeias fronteiriças e as suas gentes. 

      Despois de ler Vindimia teve o gosto de fazer uma escolma de párrafos diferentes, inconexos, colhidos à solta,  copiâ-los e deixa-los aquí pra repasar, ler e também como para  recordâ-los,  como se tivesse o íntimo desexo de aprendê-los e imitâ-los. Mas a única razão é defrutar a escrita e o português, tão galego,  do grande Miguel Torga.

( Torga .- Vindima)

CINGUIDO a realidade humana do momento romancei un doiro atribulado, de clases, injustiça, suor e miseria. 

Ese doiro está en vías de mudar.

Eram quarenta pessoas a o todo entre homens, mulheres e crianças…Penaguião  é uma eira de palha moída, ja bafejada das primerias arangens frescas, sen ganhos, desolada à espera das grandes invernias.

Mas colhido o centeio nos planos altos do granito pouco ou nada mais há que fazer durante uma temporada….

A brancura mansa do leite das ovelhas enche a alma de cadura morna e o corpo de uma forá virginal e conformada.

Patamares de descanso na grande escadaria…

Vinham numa nuvem de pó  e num redemoinho de som de todos os lados da serra.

Nos rostos ossudos de cada bando lia-se a mesma felicidade nómada de ciganos libertos.

Encosta esparaiada de cepas a olhar o rio ao fundo e o céu lá no alto a cavadinha

Dançando o último fandango, esgotado o reportório das cantigas, a tarde caíra sonolenta sobre ás léguas do caminho.

Havia risadas intencionais, a sublinhar o sentido pícaro de cada motejo. Havia motejos íntimos canados  que queriam silêncio para adormecer. Havia cochichos íntimos entre vizinhas que se tinham   procurado para dormir lado a lado. Havia a vida a correr debaixo da telha vã por onde a lua começava a espreitar.

Foram as últimas palavras que se ouviram . depois delas a cadenha deixava sair apenas através das frestas de pedra lousa o rumor de fundas e quentes respirações. Mais tarde, pela noite adiante, também se sentia de quando em quando ranger a porta, e um som raivoso e morno de água a correr. Eram furtivos vultos que se erguiam da vala, e vinham urinar á entrada. Como sonâmbulos, esvaziavam  na grande concha de luar a teimosa realidade que os afligia e caíam novamente na bem-aventurança, do nada.

O sol a pino lambia os bagos de alvaralhão, besuntava-se de melaço, e escorria em calda pelas cepas abaixo. As lajes de xisto reluziam como brasas pela ecosta acima. Ao fundo, o Doiro, morno, pesado, cor de tijolo, lembravaa água de uma grande barrela que alguém fizesse lá para bandas do Pocinho.

O senhor lopes instalou-se còmodamente na poltrona de veludo e desdobrou o jornal. Sólido, bem tratado, todo ele respirava vontade e conviçção. Abria as folhas da gazeta coo se quisesse penetrar em pessoa na intimidade das própias notícias, ali postas por sua intenção.

O POVO SO A CHICOTE. Nada de palavreado de conversa fiadas de explicações. Tempo perdido. Quanto a isso a sua experiência dera-lhe certezas inabaláveis. As pessoas não são iguais. Unas nascem para subir e mandar; outras para ficar onde estão e obedecer. E quando as coisas se baralhavam cada um saía do seu lugar, via-se o resultado: aquela anarquia deploravel.

O COMBOIO ATULHADO, ARRASTAVA-SE LENTAMENTE, agora no meio de uma paisagem escalvada, de mortórios agresivos,o río torutado e barrento, ia passando a direita num doloroso esfoço contraído. Um  calor de fogueira ondulava  no ar, grosso e pessado.

Rijo de corpo , resistia aos anos sem dar esperanças de se retirar da dena. Mas, sincera ou insincerametne, ninguém se mostrava cansado da su presença incómoda.

Susana da Conceição de Vasconcelos Carneiro Meneses de Castro. 

No retalho da enconsta vindimada o luar avolumava a tristeza das videiras sem uvas. As vides erguiam para o céu as varas vazias, desfolhadas, como num protesto. A terra pisada e babada de sumo tinha também um ar violado e descomposto. A medidas que as navalhas avançavam as vinhas iam perdendo a graça.

Pela telha vã do cabanal o luar entrava como por um ralo. E no lençol de palha centeia, estendidos ao deus dará, os corpos iam-se desenhando, jovens e fortes alguns, velhos e mirrados outros, com pormenores escancarados-uma persona um braço um seio, um sexo, até.

Embora doridos dos rins, do trabalho e da rigidez cautelosa, pareciam estátuas derrubadas.

Até que o luar se toldou no  cëu. Pèlas frestas da cadenha, a luz rarefeita foi perdendo a claridade. Desmaiou, empalideceu, escureceu, e então compreenderam ambos que havia passado a hora. A volupia que sonhavam necessitava do incitamento das formas  que palpitavam ao lado. O desejo  tirava parte da urgência do aguilhão natural que o espicaçava. Rodeada de calor e de cheiro a imaginação engolfava-se por caminhos de irresponsabilidade. E o llugar morrea, apagados os corpos na escuridão, apagara-se o lume da fogueira. Restava, pois, adormcer, descansar, acordar, trabalhar, e esperar por nova noite e nova oportunidades. E ter então coragem.

Desciam do alto das filas de vindimiadores sob cestos acougalados, ouviam-se pancadas do tanoeiro nos arcos das cubas, ciava um carro de bois pela vinha acima. E os  que passavam esfarrapados e besuntados, demoravam-se o tempo que podiam a olhar com mudez escarninha o luxo dos três recém-chegados.

Vestida de  preto, magra, hirta a ddona Maria jorge representava no mundo a condenação severa e permanente do marido.

Primeiro a desgraça chegou assim, en clamores imperativos. Um momento depois subia num redemoinho de vozes aflitas, implorativas e confusas.

Soturna e brumosamente, o instinto dos homens evocava ancestrais fadigas na surriba e na poda, na escava e na levanta, na enxogra e na desfolha, no sulfato e na redra, num rememorar suberrâneo e dorido de todos os passos do calvário onde a própria vida tinha de vez em quando a sua crificação.

O ar cheirava a terra molhada, a mosto e a trovoada. Cada passo era um apelo do chão a paz de um leito sem penas, saibroso e quente como a vida. E ouviram mais essa voz.

Na junceda também o dia amanheceu claro e aliciante.

Também a luz quente e perfumada do dia enebriara Guiomar. Também no seu coração vazio entravam  sem defesa possível alguns raios do sol escarolado que banhava a terra. Uma certeza estranha, inesperada e nova, empurrava-lhe suavemente os assos pelas alamedas da quinta. Sentía o  coração inundado de não sabia que alvorço indefinido.

Um trilo de flauta, débil e puro, chegou-lhe entãodo alto num prelúdio. Impreciso é tímido, hesitava como se reciasse saltar os valeiros.

Entretanto na mantelinha Alberto caçava. O primeiro bando de perdizes roncou,e tirou-lhe a duas. No meio do silêncio contido, que a cada momento ameaçava romper-se, o cão parado, a espingarda en meia pontaria, os pés fincados no  chão mas tensos como molas, uma gota misteriosa caiu no copo e fê-lo transbordar. ….seguiram-se horas de procura afincada, de passos ora sorrateiros, ora vasulhadores, de pedras roladas pelas encostas, de imitações toscas do bater de asas, de ilusões e desilusões do perdigueiro, desorientado pelo vento e pelo desejo.

viernes, 17 de noviembre de 2023

QUAL É A RELAÇÃO PORTUGAL X GALIZA?

Adiquei aquí já um post a, Jorge Mendes,  uma persoa, português minhoto,  que conheço pelas redes em quanto o seu entusiasmo como divulgador da cultura comúm galaico-portuguesa. Avançado e entusiasta  em resaltar a união cultural e histórica do Norte, especialmente da região do  Minho e a Galiza. Troncos da mesma raiz, ainda que a historia política virou a partires de Afonso Enriques e os conflitos da nobreza portucalense que derom o final coa criação do reino de Portugal e o afastamento da Galiza  do sur do Minho da do norte do Minho.

 Mais uma vez deixo aquí um vídeo no que explica os desexos e realidades para comprendermos melhor ambas margens unidas pela geografia a historia e o idioma. 


lunes, 16 de octubre de 2023

La humildad intelectual puede mejorar tus relaciones sociales. Lo dice la ciencia Varios estudios científicos concluyen que ser intelectualmente humilde mejora las relaciones personales.

 


La humildad intelectual puede mejorar tus relaciones sociales. Lo dice la ciencia  (fuente:  muy interesante)

Varios estudios científicos concluyen que ser intelectualmente humilde mejora las relaciones personales.

 

Ser intelectualmente humilde es reconocer que no se sabe todo y que las creencias que se tienen pueden ser incorrectas o inexactas. No se trata de desconfiar de uno mismo, sino de calibrar las creencias que se tienen según las pruebas y las limitaciones que se poseen.

Son varios los estudios científicos que han puesto su foco en la humildad intelectual y cómo al integrarla en la vida se pueden obtener beneficios. Algunos de ellos tienen que ver con el aprendizaje, pues las personas intelectualmente humildes suelen estar interesadas en aprender sobre temas que les suponen un reto y hasta persisten a pesar del fracaso inicial. Los investigadores creen que este tipo de personas son más curiosas y la curiosidad podría ser el factor que impulsa la humildad intelectual.

Otros estudios han encontrado relación entre poseer humildad intelectual y tener unas mejores relaciones sociales.

Es lógico pensar que una persona tendrá más ganas de entablar conversación con alguien que no esté convencido de tener la razón a toda costa (sin tener en cuenta sus propias limitaciones o la calidad de sus pruebas) que con alguien que sí lo esté. Por tanto, quien es intelectualmente humilde tendrá más posibilidades de que la gente se le acerque.

En 2021 se publicó un estudio en The Journal of Positive Psychology en el que los participantes consideraron que las personas que tenían más humildad intelectual eran más abiertas de mente. Además, se las solía considerar como más amables, cálidas y generosas.

Son varios los estudios científicos que han puesto su foco en la humildad intelectual y cómo al integrarla en la vida se pueden obtener beneficios. Algunos de ellos tienen que ver con el aprendizaje, pues las personas intelectualmente humildes suelen estar interesadas en aprender sobre temas que les suponen un reto y hasta persisten a pesar del fracaso inicial. Los investigadores creen que este tipo de personas son más curiosas y la curiosidad podría ser el factor que impulsa la humildad intelectual.

Otros estudios han encontrado relación entre poseer humildad intelectual y tener unas mejores relaciones sociales.

Es lógico pensar que una persona tendrá más ganas de entablar conversación con alguien que no esté convencido de tener la razón a toda costa (sin tener en cuenta sus propias limitaciones o la calidad de sus pruebas) que con alguien que sí lo esté. Por tanto, quien es intelectualmente humilde tendrá más posibilidades de que la gente se le acerque.


En 2021 se publicó un estudio en The Journal of Positive Psychology en el que los participantes consideraron que las personas que tenían más humildad intelectual eran más abiertas de mente. Además, se las solía considerar como más amables, cálidas y generosas.

La humildad intelectual podría ser beneficiosa para acabar con las opiniones polarizadas y las actitudes extremas. En dos estudios, uno de 2016 y otro de 2017, ambos dirigidos por investigadores de la Universidad de Duke (Estados Unidos) se descubrió que la humildad intelectual predecía actitudes menos extremas en una variedad de temas que incluían el suicidio asistido por médicos, el uso de ataques de aviones no tripulados por parte del gobierno y el impacto de la religión en la sociedad. Lo que sucedió fue que los participantes que poseían mayor humildad intelectual tenían, por lo general, opiniones más centristas. De todo esto se desprende que las personas que poseen humildad intelectual serán más capaces de tender puentes con personas que piensen distinto que ellas.

Otro beneficio que a nivel social puede tener abrazar la humildad intelectual en el día a día es aumentar nuestra tolerancia. En el estudio Intellectual humility and perceptions of political opponents, publicado en 2020 Journal of Personality, los investigadores examinaron cómo la humildad intelectual se relacionaba con la percepción de los oponentes en cuestiones políticas y la disposición a afiliarse a ellos. El estudio se centró en varias cuestiones políticas polémicas, como el aborto, el fracking y la inmigración. Tras calificar su apoyo a una cuestión, los participantes tenían que dar su opinión sobre las personas que opinaban distinto que ellas.

Lo que vieron los investigadores fue que, en general, los participantes tenían una percepción desfavorable del carácter moral y las capacidades intelectuales de sus oponentes (esto variaba según el tema). Sin embargo, las personas con mayor humildad intelectual tenían impresiones más favorables de sus oponentes tanto a nivel moral como respecto a sus capacidades intelectuales.

En un estudio posterior, los mismos investigadores descubrieron que los participantes con mayor humildad intelectual también estaban más dispuestos a "hacerse amigos" y "seguir" en las redes sociales a personas con puntos de vista diferentes a los suyos. Es lógico pensar que, si una persona es más tolerante que otra, tendrá más facilidad para entablar relaciones sociales.

Un informe publicado en el Journal of Research in Personality llevó estos resultados un paso más allá y examinó la relación entre la humildad intelectual y las emociones hacia los oponentes políticos. Al evaluar sentimientos como la ira, el desprecio y el asco, la conclusión de los investigadores complementó los resultados de los estudios anteriores. Comprobaron que las personas que eran más humildes intelectualmente tenían emociones negativas mucho menos intensas hacia sus oponentes políticos. Los investigadores también descubrieron que cuanto mayor era la humildad intelectual de un participante que se identificaba como demócrata, menos probable era que pensara que el Partido Republicano era una amenaza para la nación. Lo mismo ocurría con la percepción que los republicanos tenían del Partido Demócrata.

De nuevo, se llegaba a la conclusión de que las personas que poseían más humildad intelectual eran más tolerantes con las personas que pensaban distinto a ellas. Y esto abre la puerta a que tengan más relaciones sociales.

 

 

 

domingo, 15 de octubre de 2023

Vermudo II, un rei galego desde o Cantábrico até o Mondego

 

Vermudo II, un rei galego desde o Cantábrico até o Mondego. 

Hai 1041 anos, concretamente 15 de outubro de 982, Vermudo II foi coroado na catedral de Santiago de Compostela como rei da Galiza. Membro do círculo familiar dos Goterres e pai de Afonso V, actuou como instrumento do partido galego na delicada conxuntura de finais do século X.

A loita pola hexemonía entre os distintas territorios vai cruzar a vida do reino cristián peninsular na segunda metade do século X. Se tras a morte de Ramiro II, criado en Celanova e membro do clan dos Goterres, o seu fillo Sancho I xoga a carta de Castela e León, o que provoca o enfrontamento cos galegos que impoñen como monarca ao seu irmán Ordoño III, unha situación semellante vaise vivir cos fillos destes Ramiro III e Vermudo II. Un é outro defenden intereses contrapostos, sintetizando a súa presenza no trono o predominio dunha ou outra facción no Goberno do reino cristián peninsular.

As novas circunstancias xeopolíticas na península, como consecuencia da debilidade do reino navarro e da ruptura do pacto entre Ramiro III e o califa de Córdoba, levaron os galegos a impulsaren unha nova candidatura ao trono. Neste contexto, produciuse o 15 de outubro de 982, na Catedral de Compostela  a coroación oficial de Velasquita e Vermudo II,   quen xa actuaba desde finais do ano anterior como monarca galego á vista do recollido nunha doazón ao mosteiro de Guimarães, fundado por Mumadona Dias, a matriarca do clan dos Méndez e “irmá de sangue” de Ramiro II.

A entronización de Vermudo e Velasquita

O acto de entronización de Vermudo e Velasquita foi toda unha declaración de intencións do programa político do monarca e do novo núcleo de poder no reino. A presidencia do mesmo correspondeu a San Rosendo, que volveu a Compostela após ser apartado da cadeira episcopal por Rodrigo Vasques, home de Ramiro III na Galiza, para impor o seu fillo Paio Rodrigues como bispo. Ao tempo, estiveron presentes os membros do núcleo central da oligarquía galega como Gonzalo Mendes e os seus fillos, Goterre Osorio, Aloito Fernandes, Rodrigo Ordoñes ou Froila Vímaras.

O novo rei non conseguiu o control efectivo do reino até finais de 984. Se desde 981 a área galega portuguesa xa estivo rexida polo novo monarca, este atopou resistencia nunha parte das terras leonesas e castelás. Así as cousas, Vermudo actuou durante tres anos como rei privativo da Galiza, asumindo o control doutras zonas da coroa a partir de mediados de 984. Malia que a historiografía españolista retrasa até 985, data da morte de Ramiro III, a entronización de Vermudo en León, á altura de 984 as terras de Saldaña xa estaban baixo o seu Goberno, resistíndose até o final o condado de Castela, en mans de García Fernández, fillo de Fernán González, co apoio das tropas musulmás.

Vermudo vai actuar en política como un instrumento do partido galego. O seu círculo familiar está formado polos Goterres, destacando entre estes Mendo González, conde de Portugal, titor do fillo de Vermudo, Afonso V e pai da súa esposa, a futura raíña Elvira Mendes. Ao tempo, o monarca liga lazos con esta familia ao casar con Velasquita Ramíres membro da saga dos Guterres, como filla de Adosinda, irmá de San Rosendo e da raíña Goto e filla de Santa Aldara. O propio Vermudo fai  parte tamén deste grupo familiar, na súa condición de neto de Ramiro II, fillo de Elvira Mendes.

Os Goterres

O circulo dos Goterres significa o núcleo central de poder da monarquía hexemónica no espazo cristián peninsular e evidencia a orixe galega de todos os reis e raíñas desde finais do século IX até comezos do século XIII. Unha viaxe pola rama paterna de Vermudo , neste caso a dos Goterres, onde San Rosendo xoga o papel de cabezaleiro, certifica que sete mulleres desta familia, rematan como raíñas, Elvira Mendes, Adosinda Goterres, Aragonta Gonzales, Goto Nunes, Teresa Ansures, Velasquita Ramires e Elvira Mendes.

A historiografía españolista non adoita a ser xusta con Vermudo. Coñecido como o Gotoso, por sufrir da doenza de gota, alcume imposto polo seu inimigo Paio de Oviedo, o seu cronista, o bispo Sampiro cualifícao de “prudente”, porén o relato maioritario colócao como un monarca incapaz, seguindo a liña argumental aplicado a aqueles reis que se teñen caracterizado durante a súa vida polo enfrontamento con Castela. Ao tempo, as circunstancias políticas marcadas polo grande vigor do Califato de Córdoba e dunha endiañada situación interna non van facer doada a súa xestión.

A valoración negativa sobre este monarca galega está condicionada polo sentido da súa acción de goberno. Precisamente, toda a súa vida política está cruzada cun duro enfrontamento co partido castelán, que tentaba o control dunha parte do Reino da Galiza, naquela altura conformado por un amplo territorio, cuxos lindes chegaban desde o Cantábrico até o Mondego e desde o Atlántico ás terras de Araba e Castela.


Sétima Legião - Reconquista

 Banda portuguesa dos anos 80. Curiosa esta canção de letra histórica e mitológica na que fala dos celtas,  da Galiza e das conquistas dos nossos reis e a Reconquista contra os mouros.


 

Dos mares da Irlanda e das costas da BretanhaVão partir velas ao SolHá bandeiras desfraldadas, torres, lanças, brilham espadasVão reconquistar o SulOs Celtas que vão partirQuando o Sol nascer...Grinaldas nas ameias, ardem asQue não nos podem queimarGaiteiros enfeitados, vão tocar cantos passadosPor aqui vai começarE vem dançar, vem dançarAté o sol nascerDas ribeiras da Galiza, através da Ibéria antigaEm nome dos nossos ReisRetomar as fortalezas, "Sant'Iago e aos Mouros"Para impor as nossas leisOs Celtas que vão partirQuando o mar crescer...Ignorem-se os presságios que nos falam de naufrágiosVão partir velas ao solSão guerreiros enfeitados que ao som de cantos passadosVão reconquistar o SulMas vem dançar, vem dançarAté o sol nascer...
Dos mares da IrlandaGaiteiros GuerreirosBandeiras FogueirasCastelos Reconquista